Академија струковних студија фокус у наставном процесу има на примењеним практичним знањима и вештинама студената потребних привреди, али и охрабривање за покретање сопствених бизнис идеја. Захваљујући дигиталним платформама које користимо попут MS Teams-а успели смо да предавања, а већим делом и вежбе реализујемо на задовољавајућем нивоу. Како је главни проблем у реализацији „online“ наставе био везан за практичну лабораторијску наставу и немогућност обављања испитивања, извођења експеримената и симулација у лабораторијским условима, препознали смо проблем недостатка дигитализације лабораторијске опреме и њене међусобне умрежености, као и развијања веће компетентности наставника за рад у оваквим условима и окружењу.
Због тога је основни мотив пројекта „Дигитализација лабораторија у функцији унапређења производно-информационих и предузетничких компетенција студената (ДИГЛАБ)“ да се кроз дигитализацију лабораторија и унапређење опреме (којом се уређаји повезују да „комуницирају“, раде са фајловима и моделима и симулирају производно-информационо окружење) унапреди квалитет образовног процеса развијањем компетенција наставника и стварања могућности студентима (не само нашег студијског програма већ и шире академске заједнице) да квалитетније „уче на даљину“. Наставни кадар се додатно оспособљава, унапређује и развија у складу са потребама привреде која је подржала овај студијски програм и у акредитацији модула по дуалном моделу студија. Студенти, будући инжењери, стичу савремене дигиталне вештине све више потребне на тржишту да би се производни процеси несметано одвијали. Оваква намера пројекта прати и стратегију паметне специјализације Републике Србије и у сегменту наставно научно истраживачке опреме (37) која постоји у високошколским установама, али наставно истраживачки кадар као ни сама привреда нису довољно упознати са ресурсима и потенцијалима лабораторија. Дигитализацијом лабораторија стварају се бољи услови да студенти лакше прате реализацију online наставе. Такође, осавремењавање лабораторије доприноси бољим условима за симулацију реалног производног окружења, а студенти радом на практичним пројектима, примењују нове информационе технологије и софтверске алате чиме се унапређује квалитет образовног процеса. Са друге стране, повезивањем са компанијама и радом на практичним пројектима, у оквиру новоуведеног предмета Тимски пројекат, студенти техничке компетенције надограђују предузетничким вештинама чиме се оснажују да покрену сопствени бизнис.
Предмет пројекта је 7 иновираних предмета и један нови предмет основних струковних студија студијског програма Индустријско инжењерство.
У оквиру иновираних предмета коришћењем савремених програмских пакета студенти стичу нова знања о виртуелном развоју производа, размени техничке документације и креирању 3Д дигиталних CAD модела (Рачунарска графика) за потребе одговарајућег Product Data Managment система (Организација производње). Употребом дигиталних мерних инструмената врши се савремена контрола тачности и квалитета производа (Стандардизација и контрола квалитета).. Методологија креирања иновативног производа применом савремених алата 3Д штампе и 3Д скенирања (Развој производа) прати симулацију израде производа на машинама са субтрактивним процесима (Производне технологије 1). Употребом одговарајућег Computer Aided Manufacturing модула (CAM системи) врши се програмирање CNC машина и оптимизује путања алата уз уштеду времена и ресурса. Поред тога што аквизициона картица добијене податке од сензора и давача предаје у одговарајуће окружење за аутоматско управљање процесима (Интегрисани системи управљања) користиће се и за праћење добијених податак од улаза, преко њиховог кретања кроз базу података уз бележење начина употребе тих података у процесима праћења производње (Организација производње) што заправо представља употребу blockchain технологије.
У оквиру новог предмета Тимски пројекат, заједничким радом на пројекту студенти примењују стечена знања и формирају студентску компанију, развијају производ коришћењем производно-информационих технологија и симулирају реално пословно окружење коришћењем дигиталних стратегија у пословању. Примењују дигиталне вештине потребне у техничком развоју производа, али и уче о предузетништву кроз радионице start-up цента и Научно-технолошког парка у Нишу. Креирају дигитални садржај о свом производу (веб страницу са промоцијом производа) и израђују реалне моделе производа на савременим нумерички управљаним машинама.
Дигитализацијом лабораторија и унапређењем курикулума студијског програма Индустријско инжењерство реализоване вежбе постаће доступне студентима струковних (и академских) студија и на другим високошколским установама тако што ће моћи да прате вежбе и експерименте преко дигиталних платформи.
Основни циљ пројекта:
Унапредити и побољшати процес учења групе предмета из области производно – информационих технологија дигитализацијом лабораторија савременим софтверским алатима и дигиталним уређајима.
Специфични циљеви:
- Унапређење дигиталних компетенција наставника и сарадника у области производно – информационих технологија и дигиталног предузетништва;
- Унапређење и развијање дигиталних компетенција студената и способности за рад у савременом пословном окружењу засновано на реалним потребама привреде;
- Унапређење садржаја, методологија и концепта наставе на студијском програму применом информационих технологија, софтверских алата, савремене опреме и радом на практичним примерима и пројектима;
- Повећање нивоа практичних знања и вештина студената, што доводи до веће способности да се брже прилагоде раду у компанијама;
- Унапређење и осавремењавање лабораторијске опреме за програмирање нумеричких машина, развијање иновативних производа и колаборацију чланова тима применом ИКТ-а и информационог система (PDM систем);
- Повећање оспособљености студената да покрене сопствени посао у овој области;
- Едукација студената о предузетништву и коришћењу дигиталних стратегија у пословању у сарадњи са компанијама и локалном заједницом;
Формирање платформе за дигиталне наставне садржаје са омогућеним приступом наставницима из осталих ВУ
А1. Набавка потребне опреме и програмског пакета:
- програмски пакет за моделирање, рад са дигиталним моделима и управљање фајловима SOLIDWORKS EDU Edition 2021/2022 Network
- обртно постоље за 3D скенер
- сет дигиталних мерила са пријемником и мерачем
- таблети за приступ информационом систему
- мултифункционална картица за аквизицију података
- 5MP мрежне камере
- симулатор управљачке јединице нове генерације за рад на ЦНЦ обрадним центрима
А2. Обука наставника и сарадника за рад са новим уређајима и опремом и програмским пакетима
А3. Унапређење оквирних садржаја, оперативних планова и програма наведених предмета
А4. Припрема материјала за извођење наставе из предмета обухваћених пројектом
A5. Припрема обука за стицање међународно признатог CSWA сертификата за моделирање производа
А6. Припрема, реализација, снимање и постављање практичних вежби коришћењем набављене опреме на платформу са дигиталним садржајем са реализованим вежбама
А7. Припрема и израда публикације „Дигиталне стратегије у пословању – круцијалне вештине инжењера будућности“
А8. Организација радионица и предавања о предузетништву start-up цента и Научно-технолошког парка у Нишу у циљу едукације студената у погледу могућности покретања сопственог бизниса и коришћењу дигиталних стратегија у пословању
А9. Дисеминационе активности: израда веб странице пројекта, организација промотивних активности