Високошколска установа: Академија техничко-васпитачких струковних студија Ниш
Департман: Катедра за заштиту животне средине и технологије
Име и презиме руководиоца пројекта: др Бобан Цветановић
Контакт подаци руководиоца пројекта: boban.cvetanovic@akademijanis.edu.rs
Назив пројекта (акроним): Примена концепта зелених пракси у развоју програмских садржаја GREENP-EDU
Зелене праксе представљају сетове процедура и приступа примењивих у креирању организационих структура, избору и примени процеса који узимају у обзир стање животне средине, ефикасно користе ресурсе кроз тзв. развој животног циклуса производа. Зелене праксе су део тзв. Зелене агенде која дефинише пут ка зеленој енергији, енергетској транзицији и декарбонизацији које су важне и за развој економије и конкурентност наших производа. Значај овог документа обавезује све чиниоце система да своје делатаности прилагоде горе наведеним циљевима. У свему овоме улога високообразовних установа је од изуетног значаја.
Област заштите животне средине представља једну од најкомплекснијих области, чији захтеви се мењају из дана у дан. Ово је област која се најбрже развија и која захтева “prompt–na“ решења, и намеће захтев да рад у другим областима мора да узима у обзир њене потребе.
Управо из тог разлога проблем зелених пракси и њихова имплементација у готово свим програмским садржијама постаје један од главних приоритет. Циљ пројекта GreenP-EDU јесте, да у оквиру сета од четири предмета, Рециклажне технологије, Мерење и контрола параметара животне средине, Статистика и Снализа и Анализа животног циклуса производа, уведе концепт зелених пракси и омогући студентима да стекну потребна активна знања, примењива у креирању организационих структура и процеса, избору и примени адекватних технологија, ефикасном коришћењу енергетских ресурса, ефикасном управљању животним циклусом производа, а све са становишта одрживог развоја и заштите животне средине [A.1.1-A.1.2].
Садржији ових предмета биће иновирани и унапређени са елементима стратешког и одрживог планирања, увођењем нових и оптимизацијом постојећих технологија, ефикасним коришћењем енергетских ресурса, планирањем производа и обезебеђивањем услова рада за тзв. оптимлане ‚‚зелене‚‚ резултате. Односно, биће проширени са областима редукције издувних гасова, енергетске ефиксаности у производњи и зградарству, коришћењем обновљивих извора енергије, рециклажним процесима и програмима, развојем и одрживошћу „зеленог производа“ пројектовањем зелене амбалже развојем ‚‚carbon foot print“ приступа планирањем и развојем “eco friendly‚‚ радног окружења, и концептом еколошке одгвороности [A2.1-A2.3]. Јачање поменутих компетенција кроз иновирање пroграмских садржаја [A1], биће подржана набавком адекватне опреме и програмског пакета [A3.2], развојем сета лаб. вежби [A2.4], и обуком наставног особља за коришћење исте као и обука за примену нових метода извођења наставе [A2.5]. С обзиром на мисију коју високо образовање има, нова и унапређена знања биће трансфера у сектор привреде, чија је подршка неизоставна у реализацији овог пројекта [A2.6]. Квалитет урађеног биће праћен кроз развој сета контролних упи-тника који ће се обрадити, анализирати и послужити као битан механизам за остваривање циљева пројекта [A4]. У циљу промовисања резулата пројекта, биће коришћене стандардне методе промоције на вебу и друштвеним мрежама, затим прирпема промо материјала који ће се дистрибуирати искључиво у елекотрнској форми, као и покретањем podcast секције у оквиру веб странице одсека.
Поменути предмети представљаће иницијални модул, који ће се касније пренети и на остале програмске садржаје у оквиру студисјког програма Заштита животне средине, који реализује више од једне деценије на одсеку Ниш, Академије Техничко Васпитачких Струковних Студија у Нишу, као и у свакодневни живот установе односно њених одсека.
Циљеви GreenP-EDU пројекта у коначном биће формуласни кроз:
- Дефинисање и развоја концпета ‚‚поштовања животне средине‚‚ у планирању, управљању и контроли прозиводних процеса.
- Развој иновативног приступа у развоју програмских садржаја.
- Иновирање програмских садржаја.
- Јачање практичних вештина и комептенција свршених студената.
- Развој аналитичких алата за праћење и мониторинг процеса планирања, праћења и оптимизације управљачких и производних процеса са становишта заштите животне средине.
- Развој свести о значају имплементације концепта зелених пракси у свакодневни рад и живот институција, установа и предузећа.
- Ефикасан трансфер знања и резултата GreenP-EDU пројекта ка предузећима, јавним установама и цивилном сектору.
Постављени циљеви биће остварени кроз реализацију следећих активности.
А1 Припремни сет
А.1.1. Округли сто на тему “Зелене праксе и Зелена агенда” у Висoком Образовању.
А2 Развојни сет активности
Израда силабуса за поменуте предмете кроз разраду наставних јединица у складу са дефинисанм наставним плановима и програмима.
МЕРЕЊЕ И КОНТРОЛА ПАРАМЕТАРА ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ – Практикум
др Александра Боричић, Сандра Станковић
ОСНОВЕ АНАЛИЗЕ ЖИВОТНОГ ЦИКЛУСА ПРОИЗВОДА
др Милош Ристић, др Милан Павловић
РЕЦИКЛАЖНЕ ТЕХОЛОГИЈЕ 1
др Бобан Цветановић, др Петар Ђекић
СТАТИСТИКА И АНАЛИЗА – Скрипта
др Милица Цветковић
Организовање вебинара за наставнике из области интерактивног учења и рада у циљу постизања што већег квалитета наставе. Обука за коришћење опреме и софтвера (Видео 1) / (Видео 2).
А.2.6. Дефинисање методологије практичног рада и обуке студената у партнерским компанијама. Дефинисање тема за пројектне задатке. Развој методолошког приступа реализације стручне праксе и практичног рада са искуствима партнера из привреде. Обука партнера из привредеОкругли сто на тему “Зелене праксе и Зелена агенда” у Висoком Образовању.
А3. Импементациони Сет Активности
А3.1 Усвајање инвоираних планова и програма од стране стручних органа и реализација наставног процеса.
А.3.2 Набавка опреме и програмских пакета.
А.4. Сет контролних активности
А5- Сет дисиминационих активности
А.5.1 Израда ВЕБ странице пројекта која ће бити постављена у оквиру веб презетнације странице одсека Ниш.
А.5.2 Прирема промо материјала.
А.5.3 Покретање podcast сегмента са темом зелених пракси и зелене агенде.
Мерљиви индикатори достигнућа:
- Дефинисана листа исхода учења и компетенција за сваки од предмета према потребама тржишта.
- Иновирани програмски садржаји за поменута четири предмета
- Креириан и рецензиоран наставни материјал
- Купљена опрема, осавремењене лабораторије.
- Припремљене лабораторијске вежбе; два цикулса по четири вежби, из сваког предемта.
- Развијене аналитичке алатке за праћење и контролу процеса примене зелених пракси.
- Развијен сет обука за наставно особље, предаваче ван радног односа
- Припремљен сет упитника о квалитету иновираних програма и анализа резултата спроведног анкетирања и предузимање евентуалних корективних мера.
- Репозиторијум урађених пројектних задатака и завршних радова.
- ВЕб страница пројекта и промо материјал у електронској форми.
- Број podcast садржаја на страници